Har du ångrat att du tecknade ett nytt mobilabonnemang och undrar om det finns något sätt att komma undan på? Vad är det egentligen för regler som gäller om du tecknar ett mobilabonnemang på nätet som du sen inser att du inte alls ville ha. Låt oss kika på om du kan utnyttja en ångerrätt på mobilabonnemang eller inte.

Har du koll på ångerrätt?

Om du går in i en butik för att köpa kläder men ångrar ditt köp, då har du ofta ångerrätt. Många affärer ger dig nämligen hela 30 dagar att återlämna varan och få dina pengar tillbaka. Ångerrätt är dock inte något som står i lagen, utan det är butikerna själva som erbjuder dig öppet köp, allt för att kunna ge god service. Butikerna bestämmer dock själva om de vill erbjuda öppet köp eller inte.

Om du blir övertalad av en telefonförsäljare att teckna ett avtal, till exempel ett mobilabonnemang har du 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalet. Om du alltså blir uppringd av en mobiloperatör som vill att du tecknar ett kontrakt hos dem har du rätt att ångra dig innan två veckor har passerat.

När det gäller mobilabonnemang som du själv har tecknat på mobiloperatörens hemsida gäller även här lagen om distansavtal. Eftersom att du inte fysiskt tecknar ett avtal i en butik utan på nätet så gäller nämligen 14 dagars ångerrätt.

Om du tecknar ett mobilabonnemang på en mobiloperatörs hemsida har du i regel 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Du måste ångra dig skriftligt och meddela mobiloperatören om att du vill ångra avtalet.

Denna ångerrätt gäller hos mobiloperatörer vid beställning på hemsida

Som mobiloperatör måste man enligt lag erbjuda 14 dagars ångerrätt enligt Sveriges distansköpslag. Detta säger de största mobiloperatörerna om ångerrätt på mobilabonnemang:

Telia

Som kund har du rätt att ångra köp som gjorts via Telias hemsida. Det samma gäller för köp per Telefon med Telias försäljare och utanför Telias affärslokaler. Om du vill ångra att du tecknade ett mobilabonnemang hos Telia har du hela 30 dagar på dig från och med att du har mottagit din vara och köpbekräftelse. Du får dessutom testa ditt mobilabonnemang innan du ångrar dig.

Om du köper en tjänst av Telia upphör ångerrätten på 30 dagar efter att du mottagit en bekräftelse. Du kontaktar Telias kundtjänst om du vill använda din ångerrätt.

Tre

Hos Tre gäller distansköpslagen om du tecknar ett abonnemang på Tres hemsida. Du kan enkelt ångra ditt abonnemang genom att kontakta Tres kundtjänst inom 14 dagar från det att du mottog den vara du köpt. Om du börjat använda ditt abonnemang innan du utnyttjar din ångerrätt måste du dock ersätta Tre för den datatrafik och de samtal som du använt.

Telenor

Hos Telenor får du testa alla deras abonnemang i 14 dagar med öppet köp. Här har du alltså möjlighet att testa din produkt och sedan ångra den om du önskar. Hos Telenor kan du ångra abonnemang du köpt, dock kan du inte ångra ett abonnemang om du byter till ett annat än det du redan har. Om du vill ångra ditt mobilabonnemang ska du kontakta Telenors kundtjänst.

Tele2

Om du tecknat ett abonnemang hos Tele2 har du 14 dagar på dig att utnyttja ångerrätten som gäller enligt distansköpslagen. Om du använt ditt abonnemang innan du säger upp det måste du dock ersätta Tele2 för den mobildata och de samtal du använt, detsamma gäller för eventuella avgifter. Du använder din ångerrätt genom att kontakta kundservicen hos Tele2.

14 dagars ångerrätt – se upp med ersättningsskyldighet

Alla mobiloperatörer måste enligt lag erbjuda 14 dagars ångerrätt om du handlar ett abonnemang via nätet. Det är helt enkelt inget som de kan förhandla bort eller undvika. Du som kund har alltid rätt att hävda din 14 dagars ångerrätt.

Att avsluta ett abonnemang som du ångrat ditt köp på är enkelt. Som du kan se ovan måste du i regel bara kontakta den mobiloperatör du tecknat abonnemanget hos för att säga upp det. Så länge du håller dig inom dina 14 dagar ska det inte vara några problem.

Se bara upp med vad som gäller om du använder ditt abonnemang innan du ångrar köpet. Vissa operatörer tillåter nämligen att du testar mobilabonnemanget medan andra kräver ersättning för den mobildata du använt och de samtal du ringt.

Denna ångerrätt gäller hos mobiloperatörer vid beställning i butik

Om du istället går in i en av mobiloperatörernas fysiska butiker och tecknar ett avtal om mobilabonnemang gäller andra regler än om du beställt via nätet. I en fysisk butik gäller nämligen inte distansköplagen.

Om du har tecknat ett avtal i en butik har du alltså ingen ångerrätt på ditt mobilabonnemang. Detta gäller oavsett om du har använt det eller inte. Det kan dock vara så att olika mobiloperatörer väljer att erbjuda öppet köp.

Läs det finstilta om ångerrätt vid köp

Om du känner dig osäker på vad olika mobiloperatörer har för regel när det kommer till ångerrätt på deras mobilabonnemang är det bättre att du kontaktar operatören innan du tecknar ett avtal. Mobiloperatörer ska dock tydlig uppge vad det är för regler som gäller när du tecknar ett avtal.

De ska ge dig förståelig information om ångerrätt som bland annat informerar om följande:

  • Om och när du kan använda din ångerrätt
  • Under vilka förutsättningar du kan använda din ångerrätt
  • Vem du ska kontakta för att utnyttja din ångerrätt

Om allt detta är klart och tydligt redan från början blir det enklare för dig att veta vilken typ av avtal du ingår. Dessutom blir det enklare för dig att häva din ångerrätt direkt om du ångrar dig. Företag måste dessutom enligt lag upplysa sina köpare om vilka regler som gäller vid ett köp.

Du får ångra dig vid köp på internet

Det kan hända alla att ett avtal om abonnemang tecknas, bara för att sekunden senare upptäcka ett avtal med bättre villkor. Om du har tecknat ett abonnemang på nätet hos en mobiloperatör gäller distansköplagen. Den innebär att du har 14 dagar på dig att ångra dig. Mobiloperatörer får dock erbjuda en längre ångerrätt än så om de vill.

Om du istället tecknar ett mobilabonnemang i en fysisk butik har du däremot ingen ångerrätt. Tänk på att alltid läsa det finstilta i avtalet om du tecknar ett abonnemang. Då vet du direkt vad som gäller om du skulle ångra dig. Se speciellt upp med din ersättningsskyldighet om du skulle använda abonnemanget innan du väljer att utnyttja din ångerrätt.

Visa kommentarerDölj kommentarer

Lämna en kommentar