Jämför och hitta det bästa mobilabonnemanget 2020

Mobilabonnemang är vid sidan av kontantkort det allra vanligaste sättet att upprätta ett tjänsteavtal med en av de många mobiloperatörer som är verksamma i Sverige. Vanligtvis innebär det kort och gott att du får ett löpande abonnemang som faktureras månadsvis där det ingår en mängd data, samtal, SMS och MMS motsvarande vad du betalar för.

Till skillnad från kontantkort så behöver du aldrig oroa dig för att någon utav tjänsterna ska sluta fungera eftersom du helt enkelt i slutet av månaden betalar för allt som du har förbrukat.

Detta gör att ett mobilabonnemang är det perfekta valet för dig som vill ha fullständig kontroll över din mobiltelefon.

Bästa mobilabonnemanget 2020

Kommentarprisansök
Bästa mobilabonnemanget
4 - 100 Gb surf
Fria samtal och SMS
Ingen bindningstid

fr. 49 kr

Ansök
3 - 100 Gb surf
Fria samtal och SMS
Ingen bindningstid

fr. 50 kr

Ansök
Sveriges nöjdaste kunder!
4- 40 Gb surf
Fria samtal och SMS
Ingen bindningstid

fr. 99 kr

Ansök
Ingen öppningsavgift
5- 50 Gb surf
Fria samtal och SMS
Ingen bindningstid

fr. 149 kr

Ansök

Eftersom det finns ett väldigt stort antal operatörer och olika mobilabonnemang så är det däremot inte så lätt att veta vilka abonnemang som är bäst. Det är alltid en bra idé att du först och främst ta reda på vilka förväntningar du har på abonnemanget, vilket gör att du på ett enkelt sätt kan jämföra de olika operatörernas erbjudanden.

Låt oss tillsammans titta närmare på hur du på bästa sätt jämföra de olika mobilabonnemangen. Med hjälp av några enkla och praktiska förhållningssätt så kommer du att kunna göra ett mer välgrundat beslut när det kommer till att välja det abonnemang som är rätt för dig.

Titta på det som är viktigt för dig

När det kommer till mobilabonnemang så skiljer de sig ofta åt gällande vad som egentligen ingår. Medan vissa har fria samtal och sms så har andra ett begränsat antal. Och mängden surf kan variera i väldigt stor utsträckning. På samma sätt så skiljer sig de olika operatörernas villkor åt. Detta innebär att du med en viss operatör kanske får fördelaktiga roamingvillkor, medan du hos en annan kanske får en särskild responsiv kundtjänst.

Därför är det av avgörande vikt att du vet vad det är som du värdesätter och vilka förväntningar du har på ett abonnemang:

  • Vad ingår i abonnemanget i mån av samtal, SMS, MMS och data?
  • Hur bra täckning kan du förvänta dig?
  • Är villkoren förmånliga?
  • Är kundtjänsten pålitlig?

Det är knappast inte konstigt om du inte vet exakt vad som är viktigt för just dig. Ofta så tar man sitt mobilabonnemang för givet utan att i någon större utsträckning fundera på om man har ett abonnemang som understiger, överstiger eller motsvarar ens behov. Tyvärr leder detta förhållningssätt ofta till att man endera betalar för mycket eller inte får ut så mycket som möjligt av sin mobil.

Tillsammans kan vi se till att du får det bästa möjliga abonnemanget. Kom däremot ihåg att dessa punkter är långt ifrån allt som är relevant för ett abonnemang. Vi rekommenderar därför att du lägger till egna punkter om det är saker som du redan nu vet är viktiga för dig när det kommer till mobilabonnemang.

Vad ingår i abonnemanget?

Även om många abonnemang är heltäckande i den mån att ingår ett obegränsat antal samtal så är det många av dem som är avsevärt mycket mer begränsade.

Detta innebär att du först och främst bör se till att abonnemanget täcker dina grundläggande behov. Om du vanligtvis använder mycket data, oavsett om du surfar i mobilen eller främst kommunicerar via sociala nätverk, så är det knappast i ditt intresse att välja ett abonnemang som har lite data men fria samtal. På så sätt ökar du i stor utsträckning dina förutsättningar att få ett bra mobilabonnemang. Numera så värdesätter många data allra högst, och detta har gjort att många av operatörerna väljer att inkludera så stora mängder data som möjligt.

Behöver du särskilt bra täckning?

På senare tid har det blivit väldigt uppenbart att operatörerna skiljer sig åt när det kommer till täckning. Medan en viss operatör kanske främst kan erbjuda täckning i storstäderna, så kan en annan se till att du har mottagning var du än befinner dig.

Detta beror på att det svenska mobilnätet är uppdelat på så sätt att masterna ägs av olika operatörer, vilket gör att vissa operatörer kan erbjuda bättre täckning i tätbefolkade områden och tvärt om. Turligt nog har du många valmöjligheter och kan se till att ditt val av abonnemang gör att du får så bra täckning som möjligt. Men för att du ska göra ett bra val är det viktigt att du kontrollerar de olika operatörernas täckningskartor.

I nuläget finns det fem olika nät i Sverige som de olika operatörerna är aktiva på. Ofta så väljer operatörer att köpa in sig i de olika näten för att på bästa sätt kunna erbjuda täckning.

Många har sina egna åsikter om vilken av de olika näten som ger bäst täckning. I många fall så beror det på ett flertal faktorer så som var du bor, vilket område du rör dig i, huruvida du spenderar mer tid inom- än utomhus samt vilken mobiltelefon du har.

Därför är det en bra idé att kontrollera de olika täckningskartorna för att se vilket nät som är mest utbyggt i just ditt område.

Är villkoren förmånliga?

När det kommer till abonnemang så är det villkoren som avgör vilket ansvar och vilka förpliktelser såväl du som operatören har. Man kan säga att det är de som avgör era respektive skyldigheter. En trygghet när det kommer till att teckna mobilabonnemang över nätet är att du alltid har fjorton dagars ångerrätt. På så sätt behöver du inte oroa dig för att du ska ta fel beslut.

Men trots detta är det en del saker du bör fundera lite extra noggrant på. Ibland så har de olika operatörerna en bindnings- eller uppsägningstid som innebär att du inte när som helst kan säga upp abonnemanget. Är du inte säker på att abonnemanget är rätt för dig så riskerar du därför att sitta fast med ett oförmånligt abonnemang.

Är kundtjänsten pålitlig?

Om du väljer att teckna ett abonnemang så kommer du med största sannolikhet att vilja ha det under en längre tid. Detta innebär att du även behöver kunna förlita dig på att operatören finns tillgängliga om du mot förmodan skulle uppleva problem.

Operatörerna har samtliga sina egna lösningar för att kommunicera med sina användare. Detta innebär att operatörerna väljer allt i från forum till telefonsupport och livechatt. Generellt sett så har de svenska operatörerna väldigt hög kundnöjdhet när det kommer till support.

Bör man tänka på något annat?

Vad man värdesätter med ett abonnemang är på många sätt en individuell sak. Precis som att vi föredrar olika mobilmodeller så föredrar vi olika abonnemang.

Förbered dig på att du kommer att fatta ett särskilt tycke för vissa operatörer. Och att det inte är ovanligt att en operatör blir en vän för livet. Men för att du ska ta rätt beslut så är det väldigt viktigt att du även värdesätter den tid det tar att på ett noggrant sätt utvärdera de olika operatörerna och de abonnemang som erbjuds.

Först då kommer du att kunna ta rätt beslut. Men vi är övertygande om att du på sikt kommer att kunna ta rätt beslut och få ett abonnemang som inte bara är prisvärd utan även är riktigt bra och pålitligt. Kom ihåg att fundera lite extra på om du har egna kriterier för vad som utgör ett bra abonnemang.